logo
  :: START : OM MIG : MOPEDER : TRIM : PÅHÄNGSMOTORER : BILAR : MOTORCYKLAR : RECEPT : LÄNKAR : GÄSTBOK ::
   
 Sidan för tips & trix

Den här sidan kommer jag att fylla på med mektips och
småfiffiga knep som använt mig av under åren. Jag har
använt mig av alla dessa och vet att de fungerar.


Tips nr 1 om du ska skaka liv i en gammal moped som stått
i många år:


Rengör tanken. Ta loss den och skölj ur med 0,5 liter bensin.
Detta för att lösa gammal olja som bildats pga att den gamla
bensinen har dunstat och oljan blir kvar. Skaka noga och
släng bort denna smörja. Ta nu en näve gamla skruvar och
muttrar och häll ner i tanken. Skaka runt en bra stund och
skaka sedan ut alla flagor (och givetvis skruvar och muttrar).
Detta fungerar nästan som en blästring. Skölj tanken ytterligare
en gång med bensin. Montera tillbaka tanken och köp ett
bränslefilter som är avsett för moped. Inget bilfilter, dessa
släpper inte igenom bensinen lätt nog.


Tips nr 2:

Om mopeden stått i många år kan kolven fastna i cylindern. Det
beror på rost eller korrosion mellan kolvens aluminium och
cylinderns stålfoder. För att få loss kolven finns några bra och
några dåliga metoder. Jag lämnar de dåliga därhän. Ett av
de bra sätten är att ta bort porslinet på ett tändstift (knacka
eller borra) och sedan svetsa fast en fettnippel och
skruvar fast anordningen du skapat. Ta en fettspruta och
pumpa in fett i fettnippeln. När förbränningsrummet är fyllt
kommer du att få hydraulisk verkan och kolven kommer i
de flesta fall att bege sig nedåt. Obs! Detta fungerar inte om
kolven står i sitt nedersta läge. Då åker fettet ut genom kanalerna.
Funkar inte detta återstår bara de brutala metoderna som finns
att tillgå.


Om du misstänker att din kondensator är trasig kan du
prova om den är OK på det här sättet:


Ta ett 4,5 eller 6 volts batteri och koppla minus till chassit
på kondensatorn. Plus-polen kopplar du till anslutnings-
knoppen (alternativt skruv) för kabeln som går till brytarna.
Gör du detta med kondensatorn på tändplattan måste brytarna
isoleras från varandra, t ex med en pappersbit mellan brytar-
spetsarna. Med batteriets hjälp laddas kondensatorn upp. Sedan
kortsluter man chassit på kondensatorn och anslutningsknappen.
Om en ljusbåge eller ett knäppande ljud dyker upp så funkar
kondensatorn. Uteblir detta så är den trasig.


Varför fungerar inte min autoped som har stått i 20 år?

Problemet är i de flesta fall Siba-tändspolen (som sitter på
de flesta autopeder). Sibas tändspolar är mycket svåra att
få tag på, därför kan man i många fall reparera dom. Ett
standardfel som brukar dyka upp när tändspolen varit
oanvänd i många år är att en lödning i spolens kärna lossnat
(korrigerat). Kontakten mellan spolen och kabeln finns
ej längre. Detta går att reparera om man avisolerar spolen
(tar bort "bandaget") och löder tillbaka den korrigerade
anslutningen. Kom ihåg att lägga tillbaka "bandaget" efter
utfört arbete. Var noggran med isoleringen, annars kan
det lätt uppstå överslag.


Rengöring av ljuddämpare med Mr Muscle

Jag har hittat ett helt nytt användningsområde för Mr Muscle ugnsrengöring!!!
Det står att man inte ska använda det på aluminium, men det
är precis där det är jättebra! Detta tips fick jag i Jim Lundbergs
artikel i Classic Motor. Det fungerar strålande, men akta ögonen!
Skiten i aluminiumet kokar ur porerna på t ex ett motorblock och
gud vet vad det kan ställa till med för din syn! Jag hade en
riktigt fin ljuddämpare med rör till en Puch Cross MC50, men
skitig till tusen! Ni vet sådant som är blandat med olja sot
och det som finns på vägen. Jag brukar i vanliga fall
använda kniv och tälja bort eländet. Hur försiktig du är
så täljer du oxå bort en del av kromen och det ville jag ju inte.
Så jag provade (herr Muskel) och sprayade på ett lager,
väntade en 3-5 minuter och upprepade detta en par gånger
och fick ett jättebra resultat utan att använda kniv,
stålborste, slippapper eller annat mekaniskt nötande.
Prova så får ni se! Jag blev personligen imponerad.
När gumman åker till ÖB Brukar hon fråga:
-"Ska du ha nån Herr Muskel?" Överskottsbolaget är det
billigaste stället åtminstone här i Umeå. Köp och prova!
Har du en ärlig fru kan hon kanske ha turen att få låna just
din Mr muscle!!!??? Och kanske ha i ugnen?? Eller?
Obs! Använd Herr Muskel på utsidan av ljuddämparen,
effekten av att ha det på insidan kan bli för spännande!!!

Titta här hur du snabbast förstör hjullagren på din Messerschmitt (eller flakmoppe)! Aja Baja!

Visste ni detta?

Som mopedlagen var skriven den 1 juli 1952, behövde du inte ha baklyse på
din moped förrän 1956! Därför sitter det alldeles vanliga cykelbaklysen
på mopederna från början av 50-talet och säkert en bit in i 60-talet.
Anledningen varför jag tar upp detta är att jag träffat flera som tror att
det är något fel när det sitter cykellyse på moppen bak på dom tidiga
mopederna. Dessa eftermonterades av den lokale cykel-mopedreparatören
så det finns ingen standard för vilket baklyse moppen/mopparna
ska ha Han tog det som fanns hemma, dvs Cykelbaklysen!!! . Alla är
orginal förutsatt att det är från tiden


Ställa tändningen?

Obs! Börja med att se till så att brytarna har rätt avstånd

1. Kontrollera så att du hittat Ö.D (övre dödläge), dvs då kolven befinner sig
högst upp i cylindern.

2. Markera Ö.D på blocket mittemot motsvarande markering som finns
från fabrik på magneten, annars gör du en egen markering på
magneten (använd barnens kritor!) också.

3. Fäst gradskivan centrerat på magneten där 0 grader
ska vara vid markeringen på magneten, t ex konsistensfett
eller dubbelhäftande tape. Detta funkar att fästa provisoriskt med.

4. Vrid magneten (med gradskiva) i motsatt riktning mot
så att markeringen på blocket står vid det antal grader
som motortillverkaren rekommenderar som F.Ö.D
(före övre dödläge) på gradskivan. Vid detta läge ska
brytarna börja öppna, kontrolleras med en lampa eller
ett smörpapper! (om du inte vet vad det är så fråga
mamma eller frugan) eller dylikt. SMÖRPAPPER??? Jo du sätter ett
smörpapper mellan brytarna. När brytarna är stängda och
när du precis kan ta loss smörpappereret så är du rätt!


5. Om de inte gör det skall tändplattan vridas tills brytarna
öppnas vid uppmätt F.Ö.D
.

 
gradskiva Klicka på bilden för att skriva ut en gradskiva, om du är för snål för att köpa en egen














Bra att komma ihåg när det gäller inställning av
tändsystem (bil, moped & MC).


Jag glömmer alltid hur det var så jag har en fusklapp i börsen!
"vrider du tändplattan mot rotationsriktningen höjer du
tändningen och med rotationsriktningen så sänker du tändningen".


Hjälp till avdramatisering av tändinställning:
tand1
tand2
tand3
tand4
tand5



Hur mycket olja ska jag ha i bensinen?

Om någon säger att oljan idag är så pass bra att det räcker med
1-2% till veteranmopeder, lyssna inte på detta. Detta beror på
att den ålderstigna konstruktionen kräver en oljeblandning på
3-4%. Vissa veteranmopeder, t ex Huskvarna Novolette,
har även sin smörjning till växellådan från den oljeblandade
bensinen. Åker du med ställbart munstycke stryper detta
oljeblandningen (pga att den optimerar motorns blandnings-
förhållande). Med andra ord förkortar ett ställbart munstycke
livslängden på motorn om du snålställer för mycket.

Rädda en gammal bensinkran!

En del mopeder och motorcyklar har bensin kranar
som inte finns att få tag på. Åtminståne är det så
att dom kranar som finns ser inte ut som dom
ska på just din modell, utan är någon typ av universialkran
som liknar skit och vissa nya är inte ens täta när dom
är nya (jofrab kranar har ojämn kvalitét!). I flera fall
går den gamla kranen att laga eller renovera, men
nu till tipset! Jag har av erfarenhet förstått att en
av dom första saker som vi gör är att vi vrider på bensinkranen
när vi hittat/köpt en gammal moppe som stått i en lada i 30 år.
Saken att det har under denna tid hunnit hamna en massa rost
och sediment längst nere i tanken och gissa var det hamnar?!
Jovisst i bensinkranen, även om filtret finns. Kranpackningen
är i de flesta fall av kork och den snustorra tingesten vrids sönder
och raspas i bitar beroende på skiten i kranen! Gör så här istället:
Skruva loss kranen och lägg den i varmt vatten några timmar innan
du börjar bråka med den så är risken större att du kan rädda din kran:
Detta beror på att nu är packningen inte torr. Kork sväller i vatten.
Efter detta brukar kranen oxå klara av att plockas isär utan större
bekymmer. Vissa bensinkranspackningar finns att köpa och brukas i
folkmun kallas gristrynen! Ni vet förr i tiden fanns det reparatörer och
inte som idag bara komponentbytare. Till och med en bensinkran går
att renovera. Packningsmaterial finns på stora ark och heter syntetisk
kork i olika tjocklekar. Men om ni blötlägger bensinkranen kan du i måga
fall klara kranen förutsatt att du inte vridit sönder den innan när
packningarna är snustorra.


En sagolik Smörja!

Jag har vid många tillfällen varit extremt upprörd över däck och
gummiprylar som ska tryckas på en fälg, ett styre, en kick eller
något annat! Det är inte bara en gång jag klämt sönder
innerslangen på någon MC eller moped!!! Därav svordommarna
och olusten att hålla på med däck . Jag har bla försökt
smörja med konsistensfett!! Det får man ångra i flera år,
eftersom att det inte torkar så sitter inte däcket fast på
fälgen utan vandrar runt på fälgen. Diskmedel är
bättre, men nu kommer tippset: Nästa gång du besöker din lokala
däcksverkstad ta då med en burk och säg: -Snälla,
kan jag få lite av det du smörjer på däcket? Så håller du fram burken
ungefär som du samlade pengar till Gravida cykelreparatörer
med hälsporre! Snacka om suveränt preparat! Ska du på med ett tjurigt
gummihandtag eller ett däck av något som gränsar till backelit
(ett tretti år gammalt crossdäck) är det ovärderligt! "PLUPP" så sitter
det där. Jag antar att det är därför proffsen använder smörjan!?


Förgasarkrångel, BING-Prostata bekymmer!!!

(HVA-roulette HVA-kornette och givetvis Messerschmitt och säkert flera

När din Moped med choke, som inte är en lucka som åker bakom förgasaren,
utan har en wire som försvinner ner i avgrunden på förgasaren och du är bombsäker
på att det inte är trotteln!!? Saken är att detta är en liten ventil som du lyfter upp och
ned i förgasaren och den öppnar en kanal som ger motorn ett extra bensintillskott
när du drar i wiren. Det sitter gummi i botten på denna meknanism (kolv) och
det åldras och håller inte tätt till slut. Bensinen äter och gummit åldras. När
den inte håller tätt blir det som ett prostataproblem fast tvärt om! det läker
hela tiden, dvs du kör på choken hela tiden och moppen eller Messersmitten
och fanskapet går som ett klatterarsle! Detta fixar du med att pilla bort
gummiresterna och ersätta det med en ny gummibit av bensintåligt
Nepremgummi som finns där dom säljer packnings material. Det du
gör ser ut som en liten gummibricka. Jag stansar mina med en huggpipa
som gör mina en aning större då sitter den fast. Montera tillbaka och
prostatan är som ny!!? OBS många problem med moppar som har
dessa förgasare och strular är detta problemet. Som mopedist trösta
dej med att även kungen av MC-bilar har dennna Knäppa choke
lösning. Tacka veta jag vanlig choke (en lucka som stänger insuget)
eller fan va man blir vansinnigt bortskämd med insprutning!


Är du sugen på att trimma din veteranmoped?

Givetvis vill alla EU-anpassa sin moped. Fart har alltid fascinerat.
Om du äger en veteranmoped är det läge att tänka efter innan man
sätter filen i orginalcylindern. Köp redan trimmade delar (köpesanabola)
eller en chipstrimmad PVC-moped.



Vill du trimma din Jlo ändå?

Om du äger en Jlo-piano (2-3 växlad) och vill "öka förbrännings-
hastigheten" (trimma på ren svenska) sök en cylinder från en
Jlo FP50, den 1-växlade modellen. Den har ett större insug och
är strypt på ett annat sätt. När man monterar den på en piano-
motor har man en moped som går 45 Km/h.


Saknar du en kolv till din Jlo?

Om du borrar cylindern (från 38 till 39 mm)kan du använda en kolv från
en Huskvarna flinta, som brukar vara betydligt lättare och billigare att komma
över. Du får även ökad cc som gör att mopeden blir snabbare och blir starkare.

Om du vill lära dig att byta tandrem på din Jlo-motor, klicka på bilden till höger. Dessa tips kan du i viss mån praktisera till din Huskvarna mopedmotor med transmissionsrem.





 
Här finns information om hur man byter rem på HVA-motorn.







         
Här ser du vilken olja du ska använda i din Jlo-motor.
Klicka på bilden till höger.










 
Här har du information om oljebytet på HVA-motorn.









         
Här är lite tips på hur man ställer in växlarna på en 3-växlad (hand) Sachs-motor







 
Här är sidan två på instruktionen för växelinställning på en 3-växlad (hand) Sachs-motor






         
 
 
   
   
Här är instruktionen för växelinställning av den fotväxlade varianten (3-växlad).
         
         
Saker som är bra att ha i verkstaden:
         
avdragare
wirejusterare
pedalnyckel
 
kedjebrytare
     
     
justerare
     
     
     
     
         

Växeljusteringstips - Zündappmotorer

Jag har en bekännelse att avlägga: Jag har inte stora erfarenheter av Zündapp!
Men detta kan jag åtminstone lära ut eftersom det kan strula mycket om man bara
skruvar lite på måfå och inte gör på rätt sätt från början.

Börja med att peta in växel nr 2. Tryck växelaxeln inåt så långt det går (utan våld).
Håll växelaxeln stilla och dra in inställningsmuttern så långt det går. Tryck sedan växelaxeln
åt andra hållet och dra in inställningsmuttern in i kopplingskåpan. Räkna nu antal varv som
skruvas in. Dra sedan tillbaka muttern hälften av dessa varv. Dra fast inställningsmuttern
och räkna med att få finjustera lite fram och tillbaka.


Saknar du en kolv till din Eira Dukati med minarellimotor?

En Sachs standardkolv passar rakt av.

Saknar du en kolv till din Puch 60 cc cylinder?

Frågar du en mopedhandlare får du säkerligen svaret: -"Svår
sak, svår sak". Men köp då en Yamaha FS1-kolv. Den passar
som en smäck!


Saknar du en överdimensionskolv till din Sachs 7,5 Hk 41 mm?

Dessa kolvar tillverkas ej. Men det går med fördel att använda
en Suzuki K50 kolv. Dessa finns i överdimension, men för att
det ska bli riktigt bra måste man plana toppen för att återställa
kompet pga att Suzuki-kolven är lite lägre.


Hur gammal är din veteranmoped?
(enligt C-14 metoden)

Min erfarenhet är att många vill göra sin moped äldre än vad den
egentligen är. Ibland av okunskap. Vissa mopedmärken, i början
av 60-talet, erhålls en 5-års gratis försäkring. På dessa mopeder
sitter en triangelformad dekal med texten "försäkrad till...". Om
det står "försäkrad till 1968", räkna 5 år tillbaka så kan du med
stor säkerhet fastslå att din moped är såld 1963. Huskvarnas
novoletter kan du årsbestämma genom att titta på baknavet.
Där präglades tillverkningsår och månad. T ex 3 54
vilket betyder att baknavet är tillverkat i mars 1954. Mopeder
med VDO-hastighetsmätare har tillverkningsår och månad
stämplat i mätarens underkant.


Vem vill ha en GRÅ moped?

Jag har vid några tillfällen  gjort dumheten att tvätta en veteranmoped med
avfettning. Jo hoppsan, hela moppen blir grå daskig och vem vill ha det så?
Men det fixar sej på två sätt, varav ett jobbigt! Då jobbiga innebär att du måste
vaxa moppen och det är inte helt enkelt (för mycket skrymslen och vrår)
Mitt tips är att använda 5.56! Spruta på moppen och torka med en ren trasa så
försvinner det gråa och moppen blir nästan som ny! Du kan använda 5.56 direkt
som avfettning direkt om du vill? (jag tror att detta tips är extra efektivt  om
din moped är lackerad med det som kallas  cellulosa lack) Obs! detta
tips fungerar inte med TYP  VD-40, som är också bra, men inte till detta.



Om du vill lackera om dina fälgar på moppen! Med hjälp av slang?


Jag har vid flera tillfällen svurit över strulet med att man ska pilla bort maskeringstape från de ekrar jag maskerat. Vid dessa tillfällen jag inte ekrat av hjulet innan lackeringen, för att inte prata om strulet med att sätta dit tapen!  Här kommer mitt ”Tips:” Du köper på macken en bit spolarslang! Blev du förvirrad? De ska du inte vara! På en moped brukar du ha 36 eller i ovanliga fall 40 st Ekrar. Du köper då 4 meter av slangen (inte alls dyrt) , klipp då med en sax upp slangen i 36 decimeter långa bitar och sen klipper du ett snitt i slangstumpen. Varje del ska se ut som en korvring sett uppifrån!! Det du har åstadkommit trär eller trycker du på ekrarna och ekernipplarna. Efter du gjort detta är det bara att börja lackera utan att få färg på ekrarna. Förvisso, om du viftar mycket med sprutburken kan du behöva längre slang, men jag brukar klara mej. En fin sak är att slangstumparna du gjort går lätt att sätta dit och ta bort. En annan fin sak är att det du tillverkat går att använda nästan hur många gånger som helst, förutsatt att färgen har torkat. Skulle det vara så att det inte hamnat tillräckligt färg på nått pyttelitet ställe fixar du detta lätt genom att du sprayar i locket på sprayburken och skvätten du har där, tar du en pytteliten pensel och lägger i där du missat. ”Penslar, ja dom brukar finnas i barnens akvarell-låda. Det absolut bästa sättet att lackera ett hjul/ekerfälg är att ekra av hjulet först, men denna metod är inte helt dum heller.



Drevproblem?

Har du en HMW och inget framdrev så passar ett drev från en NSU eller tvärt om.
Saknar du drev till NV-autoped? Då ska du inte gråta. Ett drev från en Puch
(pukk om du är från skåne) passar. De har samma splines. Det enda du behöver
göra är att lägga en bricka mellan drevet och muttern så drevet inte vinglar på
axeln. puch drev hittar du hos dom flesta mopedhandlare.


Encarwi förgasare - Encarwi välsignelse eller förbannelse?

Dessa förgasare ha jag aldrig blivit riktigt klok på men dom fungerar ju!
Dom går mer eller mindre inte att trimma heller, såvida du inte har en
fabriks trimm KL7 a. Och delar ska vi inte prata om... Men nu till tipset om du
har en moppe med en sådan fugge, detta gäller alla Encarwiförgasare, så finns det
under förskruvningen där bensinslngen sitter, ett filter som är så hemligt att
få vet om det. Rengör detta eller ta bort det och använd ett filter på slangen
istället. Det är mycket bättre och inte fullt så hemligt!!! Är filtret tätt kan
du själv räkna ut vad som händer!?

Framdrev/bakdrev

Jag vet inte vad som driver mej till detta, men jag bara måste! Om du har en moppe
eller MC som du inte hittar ett nytt drev till (Obs detta är steg 20 i listan om du
inte hittar ett fram eller bakdrev) är det viktigt att du sparat det gamla som mer
eller mindre inte har några kuggar kvar. Saken är att man kan använda centrum på
det kassa drevet och slipa eller svarva bort kuggresterna ta ett annat drev som finns!
Slipa svarva ut centrum och svetsa in den gamla centrum så har du ett drev. I vissa
fall räcker det kanske att borra om ett nytt drev från en annan moppe/MC så det går
att använda. Ett annat tips är att i stället för att ha drevet i fickan hela tiden
när du söker ett nytt, lägg det i en kopierings apparat eller scanner och ha med
en papperkopia i stället! Fiffigt va så säg!?




Kolvringsbekymmer?

Har du problem med att få in kolven i cylindern??? Gör då
en kolvrings-kompressor av ett plåtband som har ca en centimeter
mindre diameter en kolven och vik upp ändarna så det du skapat ser ut ungefär
som ett OMEGA tecken. Sätt sedan kolvringarna på plats och lägg plåtgrunkan runt och
nyp åt och tryck på cylindern ( jag brukar använda mej av en bit plåtband från det band
som brukar vara runt pallar och stora lådor för dom fjädrar tillbaka själva).
HEJ OCH HÅ och se vad farbror Frej tar fram!!


Lamelltips:

Om du har en NSU med dåliga lameller ska du inte gråta. Det är
likadana som sitter i en Puch. Dessa finns hos närmaste, välsorterade,
mopedhandlare. NSU-lamellerna är betydligt jävligare att få tag på.
Lamellerna till Zweirad union motorn passar också rakt av till Huskvarna
novoletts tvåväxlade motor.

Läckage:

Många konstiga fel på en moped kan bero på läckage!
Hög tomgång, svår att starta eller att motorn vandrar upp och ned i varv
fast du har ett jämt gaspådrag. I värsta fall går motorn inte alls. Då kan
det vara cylinderfotspackningen som gett upp.

Dessa fel kollar du genom att spruta startgas runt de berörda delarna när
motorn är igång. Motorn ökar avsevärt i varv när den känner startgasen och
då vet du att det är där det läker. Ta för vana att vara skitnoga med att klistra
cylinderfotspackningen och plana förgasarfoten. Ta (tex en Sachsförgasare)
och lägg en linjal mellan skruvhålen och kolla! Det ska vara plant för att inte läka.
Detta fixar du med en planfil eller en planskiva och putsduk. Drar du fast förgasaren
för hårt blir det en glipa på mitten och det läker mellan cylinder och förgasare.
P.S. Ingen jävla flytande packning utan riktigt ändamålsenligt packningsmaterial.
Har du inte orginalpackningar så gör dessa av packningsmaterial. Finns tex på
Biltema.


Läckagetips2:

Har du trasig vevaxeltätning? Felen blir ungefär samma som ovan men prova för
helsike inte med startgas! I allmänhet brukar det vara packningen på svänghjulssidan
som pajar. Kolla detta genom att se om det är oljigt runt vevaxeln. Det kan till och med
gå så långt att det blir olja och bensin på brytarspetsarna. Då kan det, i värsta fall,
börja brinna inne i svänghjulskåpan. Byt vevaxeltätning, men var försiktig om du gör det
utifrån (egentligen fel sätt) så du inte skadar tätningsytorna. Är dessa redan skadade
så kan du eventuellt limma tätningen med lagerlim. Glöm inte att försiktigt polera ytan
på vevaxeltappen så den nya tätningen tätar ordentligt. Polera med stålull och olja.
Smörj tätningen med fett (ytan mot vevaxeln) eftersom det dröjer en stund innan
tätningen får någon smörjning vid start. Bränns tätningen blir det otätt igen!


Läckagetips3:

Detta är ett sådant tips som jag egentligen inte tänkt lära ut! Saken är den att jag vill
sprida/lära ut tips som är seriösa, men det här är på gränsen! Om du konstaterat att någon
tätning har pajat så ska du enligt rep handböckerna byta t ex vevaxeltätningen genom att klyva motorn
och pressa ut tätningen innifrån och ut (gärna med ett av fabrikens specialverktyg, men vem har ett
sådant och lust att klyva motorn?) Lat som jag är så brukar jag göra så här: Jag borrar två små hål
i tätningen, ca en -två millimeter på varsin sida ( för hellsike inte i blocket! ) och tänk då på att inte
borra mer än att det precis går igenom tätningen. Detta så att du inte skadar lagret eller kommer
in så mycket skräp. Sedan tar du två små plåtskruvar som du skruvar in i tätningen. Efter det
tar du två tänger, gärna självlåsande svetstänger, som du sätter fast runt skruvskallarna och rycker
i båda samtidigt så kommer tätningen ut trasig och ful! Detta fungerar av två skäl:
tätningen blir försvagad av borrhålen, och av rycket kommer den ut...
Den nya den nya tätningen sätter jag tillbaka så här: (Kolla först vevaxeln så den inte är repad jusst där
tätnings ytan är, detta försöker du då kompensera med att inte den nya tätningen kommer på exakt samma ställe).
Tätningen smörjer jag in och knackar fast med någon hylsa som don så trycket på tätningen blir
så jämt som möjligt när den ska tillbaka på sin plats i vevhuset. Obs! detta är inget tipps som jag rekomenderar
klantarslen! Var mycket försiktig, det kan gå åt helvete oxå. P.S kolla även dom andra läckagetipsen
och använd dej även av delar av dessa vid denna operation.



Omekringstips:

Om du ska ekra av ett hjul och är rädd om ekrar och ekernipplar,
värm då ekernipplarna och smörj eventuellt med 5-56 så håller ekrarna
bättre och går inte av vid avekringen. Värm gärna med värmepistol.



Hur kollar jag om en HVA flinta har kugg eller remdrift utan att öppna motorn?


Efter motornummer 90001 (2-växlad motor), och
nummer 42960 på 3-växlade motorer satt det kugg-
transnission. Det fanns även kedjetransmission som
extra tillbehör till rem-motorerna. Extra överkurs:
Om du vill sätta kuggtransmission på din remdrivna
motor gör du detta genom att bulta fast dreven från
en motor som hade kuggtransmission från början,
men krysskilen till svänghjulet måste plockas bort
och svänghjulet flyttas ett halvt varv. Detta pga att
tändpunkten annars hamnar ett halvt varv fel.Krysskilens
funktion är enbart att fixera tändläget, men svänghjulet
sitter fast även utan kilen. Det finns mopeder som inte
har någon krysskil i orginalutförande (t ex äldre Victoria).


Remmar till moppar med remdrift:


Längd A 1560: Rex med Victoriamotor
Längd A 1574: Fram med Victoriamotor
Längd A 1777: Rex, Zündapp, Apollo Z2 Z4 Z6
Längd A 1816: Monarped med 24" hjul
Längd A 1930: Monarped med 26" hjul
Längd A 1853 Nv-Autoped, Apollo Z1, Fram modell 66
Längd A 1959: HVA, Novolette 24" hjul, 1 växel
Längd A 2000 HVA, Novolette 26" hjul 1 växel. Och till 2-växlade
Huskvarnamopeden med 24" hjul. Samt Fram modell 65

Förtydligande: A betyder att det ska vara en bredare typ
av rem. Finns inte den exakta längden kan man ta det
närmaste som finns att tillgå. Gäller i de flesta fall.


MeraTransrem JLO och HVA

Skulle du ha den stora lyckan att hitta en hel bunt med fina tandremmar till
JLO och Husqvarna, och inte vet vilken som är vilken, kan du såklart ta en motor
och prova om remmen passar. Men det kan kanske kännas lite jobbigt om det
nu var en HVA rem du hade och försökte få fast den på en JLO!!! Därför är det
himla bra att veta redan innan att: "En JLO-rem har 44 tänder och en HVA
rem har49 tänder ". Är rem-hjulen kassa kan ni skita i att byta rem! Dom kassa
remhjulen förstör den nya remmen och dom är inte billiga! Remmarna alltså...

Avdragare

Om du är en duktig mekaniker har du då kanske tillgång till en
svarv eller en händig svärfar?!


Dom vanligaste avdragarna du behöver i din kompletta Mopedverkstad har
dessa gängor:


SIBA utv gäng M24 X 1,25 (NV- Autoped m,f )
NORIS och STEFA utv gäng M22 X 1,5 (JLO ,HVA DKW m,f )
BOSCH utv gäng M26 X 1,5 ( SACHS , ZüNDAPP,PUCH m,f )
BOSCH utv gäng M27 X 1,25 ( passar HVA novolette den tidigaste s,k REX
motorn och HVA 98 cc--125 cc )

Ta lös svänghjulet utan sabbade spolar

NU ÄR DET HJUL IGEN!!! Ett Litet tipps hur du håller fast
svänhjulet på moppen. Ofta ser jag hur man har skadat spolarna
när man dragit fasst svänghjulet. Detta beror på att
någon TOMTE stoppat in en skruvmejsel i tändplattan
för att hålla fast svänghjulet när man ska dra fast
svänghjulsmuttern hårt. Jag använder ett specialverktyg
"köpes från tiden", men jag vet en annan metod som fungerar
skitbra! Ta ett grövre snöre (flaggstångslina t.e.x) och stoppa
ned detta i tändstiftshålet (25 cm räcker). Givetvis låter
du en bit hänga utanför. Detta fungerar som kolv-stopp
och kolven kan inte åka runt! Du kan då dra fast svänghjulet
utan att skada något. -Men glöm inte snöret kvar när du startar moppen!!!


"HÄXBRYGD" för att få bort rost ur rostiga tankar
(sådana som sitter på mopeder,MC och inte sådana man har i huvudet)

Rosten försvann nästan helt efter det att jag behandlat på följande sätt: Först blandade jag 6 liter vatten med 250gr citronsyra i tanken och låt det verka i ca 36 timmar. Sedan sköljde jag tanken och lät den torka, lite flagor satt kvar som jag tog bort med lite grus. Metallskrot funkar också, se skak-receptet om du vill lösa problemet Rent mekaniskt. Båda är att föredra. VARNING! Rost i kalsongerna fixas inte med denna metod utan med färdiga köpes prylar och en tvättmaskin!!!

Kolla killen (länken i slutet av stycket) som har en lite (!!!) drastisk lösning på att få mopedtanken riktigt ren inuti. Jag skulle tro att detta inte är något du gör när du äger maskinen!? Anternativt när gumman eller sambon är hemma!? Här kommer ett avslöjande: Jag har en gång kört mopeddelar i diskmaskinen!!! Detta var inte poppis... Jag hade nämligen glömt en liten kromad kåpa i maskinen och det var därför
jag åkte dit!!! Klicka här för att komma till tipset



Om att göra ett vildsvin av en gris eller några tankar eller pekpinnar?

Jag har som veteranfordonsintresserad i ca 35 år, sett så hemskt många otroligt fina bilar, motorcyklar och givetvis mopeder. Dessa är ofta sönderskruvade och ligger i banankartonger (efter en flytt är 30% borta).

Innan du börjar att renovera, fundera då kritiskt över följande:

Kommer jag  att klara detta?
Kommer jag fixa detta själv?
Har jag råd?

En omkromning av en ljuddämpare kan kosta mer en 1000 kronor och vad är då snyggare; -en ljudis med dålig krom eller en som är målad med det som min pappa Harry kallade (Förlåt!) Tattarkrom, dvs silverfärg!

Jag tycker faktiskt den ljuddämparen med dålig krom är mycket snyggare och speglar åldern, kvaliteten och givetvis tidens tand. En annan sak: Har jag någonstans att hålla till med mitt skruvande? En moped kan man i princip hålla på med inne i lägenheten, men då krävs rätt fru, sambo och dessa växer inte på träd. Risken är att man blir ensamstående med moped/skrot!

Vis av egen erfarenhet… Mitt råd till er är: Tänk er noga för innan ni börjar ert livs renovering. Kanske det räcker att delrenovera eller en rullande renovering? Och en STOR risk är att man drabbas av MY sjukan (My är en fruktansvärt litet mått på en tolerans som är så liten att den nästan inte finns). Man vill att allt ska bli så bra att risken med det är att det aldrig blir klart, eller att det blir så fint att du inte törs åka med moppen eller vad du renoverat. Ytterligare en pekpinne: Blästra inte allt, slipa fungerar oxå!  Framför allt inte det som ska kromas! Det gör det hela ännu värre beroende på att då ska ju kromet fylla ut dom små gropar som blir då man blästrar. Åk som det är, renovera så det fungerar och ha i första hand skoj med ditt veteranfordon. Jag har åkmoppar och ”se på” moppar i min samling och har absolut inte renoverat allt själv! Jag har bara renoverat det som varit tvunget och så den sista: "Det finns orakel som renoverar motorer som lackerar och randar skärmar och hjul själv" Men är det du?

P.s kolla gärna mitt 5.56 tipps det är faktiskt suveränt till recond av moppar. Autosol krompolermedel är också bra att rubba med. Tar bort rost färgstänk MM  Kolla och prova på en liten yta.




Så här kan du tillverka din egen hjälm:


hjalm





































Pussla med Berthold Krippl